Finance Day 2019

Zoom op de nieuwe financiële uitdagingen en alle instrumenten voor een gezond financieel beheer.

Brussel | 19 november 2019

  • tweetalig event frans-nederlands
  • 10 experts beantwoorden al uw praktische vragen
  • lunch & networking

toegang tot 2 conferentiezalen

+10 sprekers en experts

50 deelnemers verwacht

10 actualia sessies

knowledge
case-studies
networking

U werkt in de publieke sector?

  • Onze gerenommeerde experten informeren u over de laatste trends inzake financieel beheer, de voordelen, opportuniteiten en risico's van publieke investeringen, controlemechanismen, vermogensboekhouding en de E-invoice. Een volledig overzicht voor een optimaal beheer van overheidsgelden.

U werkt voor een bedrijf?

  • De Finance Day is de kans voor private actoren om publieke spelers te ontmoeten en meer te weten te komen over hun specifieke belangen en behoeftes. De wereld van de verzekeringen is permanent in beweging. De meest recente rechtspraak heeft een impact op uw dagelijkse praktijk. Zorg dat uw organisatie geen risico loopt en laat u tijdens dit congres informeren door de experts ter zake.

Ontdek onze sprekers

Bob Martens

Bob Martens is algemeen erkend ...
Meer info

Paul-Marie Empain

Après avoir travaillé au Ministère ...
Meer info

Programma

Nederlandstalige zaal

De investeringen die een overheid doet, hebben niet alleen een grote impact op de werking van alle betrokken besturen, maar evengoed op de economie van het hele land. Efficiëntie is de sleutel tot een degelijk beheer van overheidsinvesteringen. Aan de overheden wordt namelijk gevraagd om de gelimiteerde overheidsgelden intelligent te benutten. Tijdens deze sessie wordt zowel de algemene als ook de lokale problematiek van overheidsinvesteringen geduid. We stellen u methodes voor om te komen tot snelle en efficiënte besluitvorming. We willen samen met u een investeringspolitiek definiëren, die voldoet aan de eisen van burgers en ondernemingen. We bepalen samen de juiste financieringsvorm op maat van uw projecten en die past in uw meerjarenbegroting. Dit alles met het nodige respect voor deadlines en budgetten. Hierdoor zullen we onderweg ook correct kunnen informeren over de vooruitgang van projecten.

Het grootste deel van de uitgaven van een overheid gebeurt via overheidsopdrachten. Hoe deze uitgaven optimaal beheren? Hoe uw organsatie financieel gezond houden? Onze experten informeren u vanuit eigen ervaringen wat de juiste processen en verhoudingen zijn, hoe KPI's te bepalen en welke de quick wins zijn.

De nieuwe audit- en evaluatietechnieken zijn in volle ontwikkeling. De financiële controlemechanismen van de overheid worden stevig onder handen genomen, naar analogie van de private sector,. Wat zijn de mogelijke knelpunten in deze nieuwe manier van overheidsgelden beheren. Wij geven u alle praktische tips.

Tijdens de sessie wordt de elektronische factuur en de verschillende uitdagingen voor de overheid gepresenteerd. De volgende punten worden besproken en uitgewerkt:
- Concept van elektronische facturering ;
- Regelgevingskader en verbanden met andere regelgeving ;
- Voordelen voor bedrijven en overheden ;
- Praktische regelingen ;
- Inventarisatie van de situatie.

Door de gelimiteerde budgetten moeten aanbestedende overheden steeds creatiever zijn om hun projecten te kunnen realiseren. Waar kan de private sector helpen? Hoe een vruchtbare samenwerking tussen private sector en publieke sector opzetten? PPS, delegeren van diensten, ... ok, maar aan welke prijs en voorwaarden?

De burger is niet alleen de aandeelhouder, maar ook de klant van de publieke sector. Het is dus aan de publieke sector om aandeelhouders en klanten te werven en hen te behouden zodat ze op termijn zelfs investeerders worden. Vooruitgang, investeringen en aankoopstrategiën moeten door hun duidelijke meerwaarde het grote publiek aantrekken. Welke rol kan een boekhouding hierin spelen? Hoe kan een boekhouding beslissingen ondersteunen en aanmoedigen of ontmoedigen? Welke tools kan een boekhouding bieden in het nemen van strategische beslissingen op vlak van investeringen en rentabiliteit?

Paul-Marie Empain
Zaakvoerder
Empaincoaching

Franstalige zaal

Les investissements des pouvoirs publics ont un impact considérable tant sur l’économie du pays qu’au niveau de chacune des entités concernées. La bonne gouvernance des investissements publics s’impose comme un facteur-clé d’efficience : il s’agit de dépenser avec intelligence des deniers publics par définition limités. Durant la session vous seront présentés de manière claire les enjeux de l’investissement public en général et ses spécificités au niveau local en particulier. Une méthodologie vous sera proposée pour optimiser le processus d’idéation, de décision et de gestion. Ses objectifs sont de définir une politique d’investissement répondant aux attentes des citoyens et des entreprises, de choisir les modes de financement adéquats et d’intégrer l’impact exhaustif des projets d’investissement dans une programmation financière pluriannuelle, de respecter les délais et le budget par le leadership et le pilotage et enfin, de communiquer sur l’avancement des réalisations.

Michel Cornelis
Directeur financier 
Ville de Wavre

Arnaud Dessoy
Belfius

Par ses enjeux et son caractère incontournable, les marchés publics constituent la pierre angulaire des dépenses publiques. Comment gérer ses contrats publics de manière optimale en poursuivant un objectif de saine gestion financière de son institution ? Quels processus, KPI's, ratios, contribuent à une bonne gestion des deniers publics? Quick wins et bonnes pratiques.

Sophie Czerwonogora
Receveur
Commune de Berchem Sainte Agathe

Corentin Brisbois 
Consultant
EBP Consulting

Les techniques d’audit et les techniques d’évaluation sont en plein développement et renouvellent en profondeur les mécanismes des contrôles financiers publics, sous l’influence du modèle privé. Contrôle du bon emploi et de la bonne gestion des fonds publics : points d’achoppement et d’attention. Conseils pratiques.

Philip Mariscal
Pemier auditeur - réviseur
Cour des Comptes

La session présentera la facture électronique et ses différents enjeux pour les pouvoirs publics. Les points suivants y seront abordés et développés :
- Notion de facture électronique ;
- Cadre réglementaire et liens avec d’autres réglementations ;
- Avantages pour les entreprises et les administrations ;
- Modalités pratiques ;
- Etat des lieux.

Chloé Hartman
Juriste
Commune de Jette

Dans un contexte où les shareholders et les stakeholders ne font qu’un : le citoyen est en effet non seulement l’actionnaire mais également le client du service public, celui-ci doit faire en sorte d’attirer et capter des citoyens tout en les fidélisant pour en faire des investisseurs. Les perspectives, investissements, stratégies d’achat et de contrats doivent donc être adaptés au plus grand nombre en apportant un maximum de valeur ajoutée. Quel est le rôle de la comptabilité dans ce processus ? Comment peut-elle soutenir et (in)valider certains choix ? Quels outils décisionnels peut-elle fournir aux décideurs des institutions publiques confrontées à des choix stratégiques en matière d’investissement et de rentabilité ?

Paul-Marie Empain
Fondateur
Empaincoaching

Vu les tendances actuelles à la restriction budgétaire, les pouvoirs publics doivent redoubler de créativité pour parvenir à remplir leurs missions d'intérêt général et à réaliser leurs projets. Quel rôle le secteur privé peut-il jouer dans cette réflexion? Comment créer un contexte de collaboration fructueux entre les sphères publique et privée? PPP, délégations de services publics... oui mais à quels prix et conditions?

Kim Möric
Avocat
DLA Piper

Partnership & sponsoring

U wilt zaken doen met de overheid en persoonlijk in contact komen met de aankopers, juristen en adviseurs die een beslissende rol spelen bij het toekennen van overheidsopdrachten?

Grijp dan deze unieke kans om uw bedrijf voor te stellen tijdens FINANCE DAY.

Als partner krijgt u uitgebreide zichtbaarheid in de communicatiecampagne en bij uw doelgroep tijdens het event.
Daarnaast ondersteunen we persoonlijke ontmoetingen met relevante contactpersonen, zodat u uw zakelijke doelen bereikt.

Prijzen

Prijs Publieke Sector

450 € (exl. btw)

Prijs Privésector

650 € (exl. btw)

Multi Events

Vraag uw toegang tot meerdere events aan en geniet van een uitzonderlijke korting.

Stuur uw bericht naar seminars@ebp.be en wij doen het nodige.

Promoties

  • U geniet van een korting indien u zich met 3 of meer deelnemers inschrijft. 
  • Uw korting wordt automatisch verrekend bij uw inschrijving.

Voordelen

Inschrijving

FAQ

Dit jaar vindt de Finance Day plaats op dinsdag 21 november 2019 in Brussel-Centrum.

De exacte locatie waar het congres zal plaatsvinden wordt uiterlijk 15 dagen voor de dag van het evenement per e-mail meegedeeld aan elk ingeschreven deelnemer.

De exacte locatie waar het congres zal plaatsvinden wordt uiterlijk 15 dagen voor de dag van het evenement per e-mail meegedeeld aan elk ingeschreven deelnemer.

De Finance Day 2019 is van belang voor de publieke sector en haar partners uit de private sector, die allen geconfronteerd worden met financiën, wetgeving, rechtspraak en alle laatste evoluties. Onze experten zullen het hebben over goed beheer van financiën, opportuniteiten en risico's van publieke investeringen, controlemechanismen, vermogensboekhouding en de E-invoice. Een volledig overzicht voor een optimaal beheer van overheidsgelden.

Voor wie: Financiële directeuren, ontvangers, Directeuren-generaal, medewerkers van financiële diensten, advocaten, banken, ...

De groep EBP

 

Internationaal

 

Algemene informatie

 
EBP • Burgemeester Etienne Demunterlaan 3 bus 6, 1090 Brussel • Tel.: +32 (0)2 894 56 05 • Fax: +32 (0)2 706 23 89 • seminars@ebp.be • www.ebp.be
Scroll to Top